Dés

2010.01.06. 09:48

 



DÉS


Dés  Kolozsvártól vasúton 59 kilóméterre, a Szamos mellett fekszik. A város jelentős vasúti csomópont, itt ágazik el a Kolozsvár - Zsibó - Nagybánya és a Kolozsvár - Kisilva - országhatár vonal. A google.maps csak egy rossz felbontású műholdképet mutat. A műholdképen a deltától lefelé vannak a Szamos hídjai és a személypályaudvar, jobbra a rendező és a Bethlen, Kisilva, Beszterce, Déda felé vezető vasút, felfelé a Zsibó, Zilah, Nagybánya felé vezető vasút. A Kolozsvár - Bethlen vonal villamosított és Dés rendezőn működik egy fűtőház, amelynek területén régi mozdonyokat is kiállítottak. 
A pályaudvarról egy kis gyaloglással, vagy busszal lehet bejutni Dés belvárosába, itt van a buszállomás is. Ezt az Ikarus 266 - ot Magyarországról hozták, magyar nyelvű feliratok vannak az utastérben.
Ex - NDK Ikarus 260 előröl...
... és hátulról. Mellette a sárga Ikarus 260 egy érdekes busz, sajnos nincs több képem róla, van még egy kék - fehér Ikarus 260 is. Elől egy BMC - Probus áll, ezek a buszok nem alacsonypadlósak, az ajtóknál egy alacsony lépcső van.
- régi ház egy patak mellett (balra)
- a református templom (balra lent)
- a Ferences ház bejárata (lent)
Van még kb. 100 éves aszfaltjárda-maradvány is, de azt 
nem fényképeztem le, mert nem látványos.
Igen, ő egy ROMAN, de nem ezért szeretjük. 
És most irány Dés rendező, a hatalmas, az '50 - es években épült rendezőpályaudvarra vagy Dés állomástól gyalog a Szamos hídon, a villamosított fővonal és a kukoricaföldek mellett, vagy az országúton, Dés határában jobbra, aztán Kozárvárra beérve a boltnál ismét jobb felé kell menni. Aki nem szeret gyalogolni az mehet vonattal, vagy az 1 - es busszal is.
A két Sulzer, minden CFR Sulzerek elődje, a Didina Dés rendezőn kiállítva és az egyik utód, a 
60-0330-5 ,amint egy tehervonatot hoz Zsibó felől.
Ezért a mozdonyért már érdemes elmenni Désre. Igaz, elég rossz állapotban van, de egyedülálló ritkaság, egy korai Sulzer motoros mozdony. Illetve kettő, elöl a DE 2-241-002, hátul a DE 2-241-001.
Erről a szép, a dízelmozdony-szerkesztés korai elveit követő mozdonyról itt olvasthatsz többet. 
  A vezetőállásban a vezérlőszervek is hiányosak,kis képzelőerő kell kitalálni, hogy mi micsoda. A motor érdekes mert két fordulatszámszabályozó van rajta,a két végén. Egy-egy szabályozó jobb és baloldalon 3-3 hengert szabályoz,a másik a motor másik végén más 3-3 hengerhez. Alakra,kinézetre olyan mint a 12 LDA 28,azaz mint a mostani Sulzerek. 60-1124-1
  DE 2-241-002 Hűtőrács
Első futókerekek. Hajtott kerék. Hátsó futókerék
 151,002, a gyalogos felüljáróról fényképezve. Ez a felüljáró vezet a Dés rendező megállóhelyhez.  Ezen a linken 2003 - ban készült képek és mozdony adatai vannak.
40-0596-3 151,002 mellett. Hátul egy 230 - as sorozatú gőzmozdony.
Kilátás a felüljáróról, a baloldali képen a 764,153 kisvasuti mozdony. A jobboldali képen elől a 060-DA-001, később 60-0001. 1994 - ig volt forgalomban, és az aradi fűtőházhoz tartozott. Középen egy  Pacific, a 231,050 hátul egy Henschel gyártmányú hómaró áll. A többi kiállított mozdonyra most nem volt idő, majd legközelebb. Sajnos a kiállított járművek állapota sokat romlott 4 év alatt, a Sulzer jobboldali szélvédőjét is megrongálták. De legalább a szétvágástól megmenekültek a járművek.
40-0490-9 a szerelőaknán áll.  Az ágytokbekötés ill. primer rugózás akárcsak a négytengelyes villamos mozdonyoknál, MEGI rendszerű. 40-0490-9 Eltérő áramszedők a 40 - es sorozatú mozdonyokon. Balra az igen korai gyártású 40-0017-0, jobbra a 40-0429-7 .
80-0486-3 gurít
 A rendező, a delta és a személypályaudvar, vagyis nyugat, felé. Jobbra a villanyszín.  
A rendező Bethlen, vagyis kelet felé, jobbra 80-0486-3 tol fel egy szerelvényt a gurítóra, középen a gurítódombot megkerülő vágányok, balra a dízelszín, mellette a képen kívül van a régi fűtőház. 80-0486 egy tehervonatot húz a rendező bethleni (keleti) vége felé, hogy a gurítódombra tolja a vagonokat.  Dés rendezőről gyalog a legegyszerűbb a fővonal mellett visszamenni a személypályaudvarra, (a rendezőn csak a személyvonatok állnak meg) a rendező felvételi épületétől ösvény vezet a Szamos hídjáig. A delta keleti és a rendező nyugati végénél áll ez a régi őrház.
A delta nyugati  vége és a Szamos vasúti hídjai, előtérben a zsibói vonal elágazása. A hídon túl már az állomás rakodótere van. A szatmárnémetii gyorsvonat Kolozsvár felé. A zsibói vonal régi hídja, régen még az állomáson vált el a zsibói és a besztercei irány, ezért kellett két híd. 
Az állomáshoz közel, a rakodótér és a hidak között van ez a régi trafóház...  ... és már a rakodótéren ez az  X-WPZ sorozatú hókótró. A mozdony látja el sűritett levegővel.
A sűritett levegővel nyitják/zárják a ''szárnyait''az eke oldalán és levegővel emelik/süllyesztik a késeket. 60-1124-1
 
A rakodót már nem használják, a szélén régi kocsik állnak. Egy 1912 - ben Győrben 16594 gyári számon épült személykocsi és egy román gyártású postakocsi is van közöttük.
58-0002-4, ezt a Z 6100 sorozatú régi francia villamos motorvonatot az SNCF adta el a CFR - nek. Az iránytábla szerint Kolozsvár - Dés között fog közlekedni, de ezen a napon reggeltől kora délutánig nem mozdult. 
 
60-0858-5 áll a pályaudvar Kolozsvár felőli részén. Dés személypályaudvari épülete a vágányok... ... és az előtér felől.

tovább Kolozsvárra

 

A bejegyzés trackback címe:

https://donaubus.blog.hu/api/trackback/id/tr481650932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása