Dés
2010.01.06. 09:48
DÉS Dés Kolozsvártól vasúton 59 kilóméterre, a Szamos mellett fekszik. A város jelentős vasúti csomópont, itt ágazik el a Kolozsvár - Zsibó - Nagybánya és a Kolozsvár - Kisilva - országhatár vonal. A google.maps csak egy rossz felbontású műholdképet mutat. A műholdképen a deltától lefelé vannak a Szamos hídjai és a személypályaudvar, jobbra a rendező és a Bethlen, Kisilva, Beszterce, Déda felé vezető vasút, felfelé a Zsibó, Zilah, Nagybánya felé vezető vasút. A Kolozsvár - Bethlen vonal villamosított és Dés rendezőn működik egy fűtőház, amelynek területén régi mozdonyokat is kiállítottak. |
![]() | ![]() | ![]() | ||||||||
... és hátulról. Mellette a sárga Ikarus 260 egy érdekes busz, sajnos nincs több képem róla, van még egy kék - fehér Ikarus 260 is. Elől egy BMC - Probus áll, ezek a buszok nem alacsonypadlósak, az ajtóknál egy alacsony lépcső van. | ||||||||||
![]() | - régi ház egy patak mellett (balra) - a református templom (balra lent) - a Ferences ház bejárata (lent) Van még kb. 100 éves aszfaltjárda-maradvány is, de azt nem fényképeztem le, mert nem látványos. | ![]() | ||||||||
![]() | ![]() | Igen, ő egy ROMAN, de nem ezért szeretjük. És most irány Dés rendező, a hatalmas, az '50 - es években épült rendezőpályaudvarra vagy Dés állomástól gyalog a Szamos hídon, a villamosított fővonal és a kukoricaföldek mellett, vagy az országúton, Dés határában jobbra, aztán Kozárvárra beérve a boltnál ismét jobb felé kell menni. Aki nem szeret gyalogolni az mehet vonattal, vagy az 1 - es busszal is. | ||||||||
|
|
| ||||||||
Ezért a mozdonyért már érdemes elmenni Désre. Igaz, elég rossz állapotban van, de egyedülálló ritkaság, egy korai Sulzer motoros mozdony. Illetve kettő, elöl a DE 2-241-002, hátul a DE 2-241-001. Erről a szép, a dízelmozdony-szerkesztés korai elveit követő mozdonyról itt olvasthatsz többet. | A vezetőállásban a vezérlőszervek is hiányosak,kis képzelőerő kell kitalálni, hogy mi micsoda. A motor érdekes mert két fordulatszámszabályozó van rajta,a két végén. Egy-egy szabályozó jobb és baloldalon 3-3 hengert szabályoz,a másik a motor másik végén más 3-3 hengerhez. Alakra,kinézetre olyan mint a 12 LDA 28,azaz mint a mostani Sulzerek. 60-1124-1 | |||||||||
![]() | ![]() | ![]() | ||||||||
DE 2-241-002 | Hűtőrács | |||||||||
![]() | ![]() | ![]() | ||||||||
Első futókerekek. | Hajtott kerék. | Hátsó futókerék | ||||||||
![]() |
| ![]() | ||||||||
151,002, a gyalogos felüljáróról fényképezve. Ez a felüljáró vezet a Dés rendező megállóhelyhez. | Ezen a linken 2003 - ban készült képek és mozdony adatai vannak. | |||||||||
![]() | ![]() | |||||||||
![]() | ![]() | ![]() | ||||||||
40-0490-9 a szerelőaknán áll. Az ágytokbekötés ill. primer rugózás akárcsak a négytengelyes villamos mozdonyoknál, MEGI rendszerű. | 40-0490-9 | Eltérő áramszedők a 40 - es sorozatú mozdonyokon. Balra az igen korai gyártású 40-0017-0, jobbra a 40-0429-7 . | ||||||||
![]() | ![]() | ![]() | ||||||||
A rendező, a delta és a személypályaudvar, vagyis nyugat, felé. Jobbra a villanyszín. | ||||||||||
![]() | ![]() | ![]() | ||||||||
A rendező Bethlen, vagyis kelet felé, jobbra 80-0486-3 tol fel egy szerelvényt a gurítóra, középen a gurítódombot megkerülő vágányok, balra a dízelszín, mellette a képen kívül van a régi fűtőház. | 80-0486 egy tehervonatot húz a rendező bethleni (keleti) vége felé, hogy a gurítódombra tolja a vagonokat. | Dés rendezőről gyalog a legegyszerűbb a fővonal mellett visszamenni a személypályaudvarra, (a rendezőn csak a személyvonatok állnak meg) a rendező felvételi épületétől ösvény vezet a Szamos hídjáig. A delta keleti és a rendező nyugati végénél áll ez a régi őrház. | ||||||||
![]() | ![]() | ![]() | ||||||||
A delta nyugati vége és a Szamos vasúti hídjai, előtérben a zsibói vonal elágazása. A hídon túl már az állomás rakodótere van. | A szatmárnémetii gyorsvonat Kolozsvár felé. | A zsibói vonal régi hídja, régen még az állomáson vált el a zsibói és a besztercei irány, ezért kellett két híd. | ||||||||
![]() |
| ![]() | ||||||||
Az állomáshoz közel, a rakodótér és a hidak között van ez a régi trafóház... | ... és már a rakodótéren ez az X-WPZ sorozatú hókótró. A mozdony látja el sűritett levegővel. A sűritett levegővel nyitják/zárják a ''szárnyait''az eke oldalán és levegővel emelik/süllyesztik a késeket. 60-1124-1 | |||||||||
![]() | ![]() | ![]() | ||||||||
![]() | A rakodót már nem használják, a szélén régi kocsik állnak. Egy 1912 - ben Győrben 16594 gyári számon épült személykocsi és egy román gyártású postakocsi is van közöttük. | ![]() | ||||||||
| ||||||||||
![]() | ![]() | ![]() | ||||||||
60-0858-5 áll a pályaudvar Kolozsvár felőli részén. | Dés személypályaudvari épülete a vágányok... | ... és az előtér felől. |
A bejegyzés trackback címe:
https://donaubus.blog.hu/api/trackback/id/tr481650932
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.