Alsószilézia
2009.08.28. 23:36
Bemutatkozik a lengyel vasút. A Sommerfeld - Kohlfurt (DR 157) felhagyott vasútvonal a Berlin - Breslau autópálya felett. Elég nagy méretű térkép, a bal felső sarokból indulunk. A Niederschlesisch-Märkische Eisenbahn Breslau - Liegnitz - Bunzlau - Guben - Franfurt (Oder) - Berlin vonalának részeként 1846 augusztus 15 - től indultak itt a próbajáratok és szeptember 1 - én nyitották meg a teljes vonalat. Az 1944 - es menetrendben még 18 vonatpár járt a vonalon. A növényzetből ítélve legalább 10 éve nem járt erre vonat. A pálya állapota nem rossz. A kis forgalomnál gazdaságtalan mozdonyos vontatás, a közúti forgalom térnyerése hamarabb megpecsételte a mellékvonalak sorsát, mint Magyarországon. De az autópályán sincs nagy forgalom.
Bunzlau (Bolesławiec) városa többek közt a kerámiáról híres, ez már látszik az állomás pénztárcsarnokában.
Az SA 134-003 indul kelet felé.
Az állomás nyugati végén, a pft. telepen állt ez az SM48, a Brjanszki Gépgyárban gyártott TEM2 lengyel változata. Származási helyükön 3000 - 5000 tonnás tehervonatok tolatására alkalmazzák. Ilyen teljesítményre itt nyilván nincs szükség. Érdekes, hogy erre is jár, pedig itt mindíg európai űrszelvény volt.
Az Orlen Koltrans magánvasút M62-0689 pályaszámú mozdonya tartálykocsikból álló szerelvénnyel. Ha jól emlékszem 1976 - ban gyártották ezt a mozdonyt. Sajnos pont hátulról sütött a nap.
Bunzlau felvételi épület. 1845 október 1 - én ért ide a vasút Liegnitz felől.
Innentől nagyjából a Sziléziai Hegyivasút Görlitz - Waldenburg nyomvonala mellett mentem tovább.
Greiffenberg (Gryfów Śląski) felvételi épület. Jegykiadás nincs, de az épületben laknak. A vágányok megközelítése az egykori szolgálati átjárókon át történik, de van egy aluljáró is, mindkét peronhoz. A peronok közül csak az elsőt használják. A peronok mellett, a felvételi épülettel ellentétes oldalon gazzal benőtt vágányok mutatják, hogy valamikor volt itt is érdemi forgalom. Most egy néni vár a vonatra, amely hamarosan meg is érkezik az SA 133-003 képében az 1. vágányra, négyen szállnak le róla. De előtte egy felsővezetéki karbantartó áll be a 3. vágányra.
Régi KPEV fedlap a peronon. A peronok szintjén néhány centiméterrel megemelték, de lapburkolat alatt ott lehet még az eredeti kiskockakő burkolat is.
Az 1. peron. Greiffenberg valamikor elágazóállomás volt Löwenberg, Heinersdorf és Bad Flinsberg felé. A villlamos vontatás első korszaka 15 kV 16 2/3 Hz - el 1922 április 15 - től kezdődött, és 1945 július - augusztusban szűnt meg, mivel az oroszok leszerelték a felsővezetéket és elvitték a hátramaradt járműveket. A PKP 1966 - ra építette ki a 3000 Voltos felsővezetéket.
A 2. peron. Ezen képen látszik, hogy az aluljáró lépcsője fölé épített kis háznak valamikor színes üvegei voltak. Elöször a betört szines üvegeket cserélték ki akármilyennel, aztán szép lassan értelmét vesztette az egész. Egyébként tökéletesen járható, használható ma is, csak nincs aki használná.
Hirschberg West (Jelenia Góra Zachodnia) vasútállomása az utca felől. A felvételi épületnek vasúti funkciója már nincs, a jobboldalon egy családi vállalkozás ruhaárusításból próbál megélni, ami figyelembe véve az emberek vásárlási (piac) és utazási (busz, marsrutka, személyautó) szokásait nem tűnik éppen nyerő ötletnek.
EU 07-195 érkezik 3 Bp kocsival. Le és felszálló nincs. A jegyvizsgálók rádióval menesztenek. Az EU 07 a standard lengyel villamos univerzális mozdony. Az English Electrictől 20 darab EU 06 sorozatú mozdonyt szerzett be a PKP 1962 - ben. Ezeknek a mozdonyoknak a licencváltozata az EU 07,a továbbfejlesztésük a gyorsvonati EP 08 és a tehervonati ET 41 ikermozdony.
Hirschberg West állomásépülete a vágányok felől. A nagyobbik állomás a város másik végén van, de azt sajnos nem találtam meg.
Hirschberg és Landeshut között a Sziléziai Hegyivasút fővonalán kívül is van vasút, de 2007 óta teljesen leállt a forgalom. 1986 - ban szűnt meg a személyszállítás, de egy szárnyvonalon Krummhübelbe 2000 - ig jártak a személyvonatok.
Landeshut (Kamienna Góra) állomása a vágányok felől. Itt aztán semmi forgalom nem volt, az állomás épülete bezárva, kisvállalkozások használják egy részét. Egy lány ivott sört az állomás lépcsőjén egy ismerőse társaságában, arrébb egy hajléktalan formájú ember hevert, más életre utaló jel nem volt itt. Pedig elméletileg itt még járnak vonatok Königshan CD állomás felé. 2 2003 - ban készült kép a vasúti forgalomról: 1, 2.
Az állomás az utca felől. Itt van egy buszállomás is, de párhuzamosságok megszűntetése és a piaci viszonyok a közúti közlekedésben sem teremtettek kánaáni állapotokat. Régi Autosan H9 mellett Ikarus 256 áll, nemsokára megérkezik a helyijárat, egy Németországból használtan vásárolt MAN. A többi városban is hasonló a helyzet, ősöreg lengyel és nyugatról vásárolt használt buszok járnak, egy - két új gyártású, de régi tipusú Jelcz mellett. A tényleg jó, új lengyel buszokból ide nem jutott egy sem.
Waldenburg (Wałbrzych) rögtön egy megszűntetett vasútvonallal fogad már a város határán. Ez a Fellhammer - Bad Salzbrunn - Nieder Salzbrunn vonal maradványa, amely kelet felől kerülte meg Waldenberget.
EN 71-043 ra indul Waldenburgról (Wałbrzych Fabryczny) Waldenburg-Ditterbachra (Wałbrzych Glówny). Wałbrzych Fabryczny pályaudvaron sok látnivaló nincs, lepusztult felvételi épület 2 vasutassal, sok üres, gazzal benőtt vágány. A hozzájáró út burkolatát valamikor csatornaépítés miatt felszedték és még nem állították helyre. Nagy igény nincs is rá, az út melletti házak lakóin és a két vasutason kívül úgyse használná senki.
Waldenburg Ditterbach (Wałbrzych Głowny) állomás. Itt még van valamennyi teherforgalom, de a darabárúszállításnak itt is befellegzett.
ET 21-651, a hattengelyes viszonylag korai (1955), tehervonati sorozat a korszerűbb mozdonyok megjelenésével a hegyvidéki pályákra szorult vissza. Ezek az ET21 sorozatú mozdonyok már örökre leeresztett áramszedőkkel rozsdásodnak.
EP 07-1023 a PKP IC. 1995 és 2003 között 97 EU 07 sorozatú mozdonyt építettek át gyorsvonatok vontatásához.
ST 43-242 és két társa a fűtőház előtt. Sajnos a fényviszonyok már nem voltak a legjobbak.
A vízdarút még 1944 novemberében tekerhették körbe szalmával. Mögötte gépek, a feliratuk szerint ezeknek is a hóeltakarításhoz van valami közük.
PI 33-05 jelű hóeke. Ezek a hóekék régi mozdonyszekrények felhasználásával készültek.
A főpályaudvar szigetállomás. A felvételi épület túloldalán van a hozzájáró út, buszfordulóval.
A pft járművek mögött eredeti, a 15 kV 16 2/3 Hz hálózathoz tartozó felsővezetéki oszlopok. Persze a felsővezetékben már 3000 V van.
A jellegzetesen porosz felvételi épület a sziget másik partjáról.
ET 22-344 érkezik egy autószállítmánnyal.
Az állomás melletti viadukt. Az egyik oldalon a hídszerkezetet szegmenstartókkal erősítették meg, a felsővezetéki oszlopok a régi villamosítás maradványai, 1945 óta vasúti feladatuk nincs.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.