Belgrád 2010

2010.02.26. 21:53

2010 február 21 - én vasárnap voltam Belgrádban a 341/340 - es Beograd gyorsvonattal. A Beograd gyorsvonattal lehetőség van reggel érkezni, és este indulni, a menettérti jegy 26€, és Belgrádba nyugodtan lehet vasárnap is menni, egyáltalán nem kihalt ekkor sem.  Most sajnos egy baleset miatt hajnalban órákig álltunk Szeghegy állomáson. Először egy felsővezetékes műhelykocsi jött Szabadka felől, majd a Palics IC szerelvénye, 4 kocsi kb. 15% - os kihasználtsággal, egy Kennedyvel előfogatolva. A Palics IC ráállt a Beogradra és kora reggel a Kennedy elhúzta a vonatot Verbászig.  Közvetlenül Szeghegy után, menetirány szerint jobbra egy megszűnt vasútvonal töltése ágazik el. Verbászon leakadt  a Kennedy és átállt az Újvidék felől érkezett vonat elé, mi pedig, elöl a Palics IC szerelvényével, folytattuk az utunkat Újvidék felé, ahova 10 óra körül érkeztünk meg.

 

Az újvidéki közúti és vasúti híd mindkét hídfője őrzött, az ellenívekkel a hídra vezetett pályán kb. 40 km/h - val haladhatnak át a vonatok. Az eredeti vasúti hidat 1999 - ben a NATO légitámadások idején lerombolták. A mostani félállandó hidat 2000 júniusban adták át. A következő állomás Pétervárad, előtte van a régi nyomvonal csatlakozása, az állomás végponti végén a Tarcal hegységbe vezető, láthatóan használaton kívüli vágány ágazik ki. Pétervárad után hegesztett, egészen jó minőségű pálya a Duna jobb partjához közel vezet. A vonat megállt Karlóca (Сремски Карловци) állomáson és a Duna mellett folytatta útját a Cortanovici előtti alagútigTeljes képernyő. A rövid alagút kezdőponti bejárata őrzött, az alagút után közvetlenül Cortanovici állomás van. Innentől kezdődik a Szerémség alföldi része, Beska és India állomásokon át megy a vonat Belgrád felé. India állomáson néhány régi kocsi áll. Az állomás után deltavágány, majd átbújtunk Belgrád - Zágráb vasútvonal alatt.

A budapesti és a zágrábi vonalak elágazása elég komoly létesítmény, nemrég újították fel.  Nemsokára a vonat megérkezett  a szintén felújított  Sztara Pazova állomásra. Frissen felújított, kétvágányos pálya vezet tovább Vojka megszűnt állomás mellett Nova Pazovaba, ami Belgrád egyik elővárosa. Batajnica állomás után a belgrádi megkerülő ágazik el a menetirány szerint jobbra, a vonat Zimonymező után megkerülte a motorvonatos telephelyet és befutott Zimony állomásra. Újbelgrád állomáson egy tehervonat várakozott, vonatunk elhaladt a városi közlekedést biztosító GSzP telephelye mellett és a Száva hídján át megérkezett Belgrád pályaudvarára 6.29 helyett 11.50 - kor.

A belgrádi állomáson a szokásos forgalom volt, nagyjából olyan, mint a Déli lenne a helyi vonatok nélkül.  Kora délután csak ezt a két vontatot,  az 1984 - ben Rigában gyártott 412-005 motorvonatot és a  tirisztorvezérlésű 444-019 - et fényképeztem le. A többi, már a peronok mellé tolt szerelvény előtt még nem volt mozdony sem.

 

A belgrádi pályaudvar Száva felöli oldala. Itt csatlakozik a Pancsovai híd felől érkező vágány a pályaudvar hálózatához. Balra a kép látóterén kívül van a felvételi épület és a peronok, mögöttünk az Öreg híd és a Száva folyó. A második kép hátterében a 4 magasház előtt van Beograd Centar pályaudvar helye.

 

 

 

 

 

 

 

A pályaudvar mellett kiállított 11-022, vagyis a MÁV 424 - es sorozatának megfelelő mozdony. Ez és még két társa a kormányzati kék vonatot húzta a régi Jugoszláviában. A másik két 11 - es sorozatú mozdonyt Zágrábban, illetve Ljubjanában őrízték meg.A kerekre az 1946 - os évszámot öntötték. Sajnos a mozdony egyik oldalán növények és zászlórudak vannak, a másikon a posta zárt parkolója, így elég nehéz fényképezni.

 

Beograd Centar pályaudvar keletről északnyugat felé. A pályaudvar alagutakkal kapcsolódik a nisi, pancsovai, zimonyi vasútvonalakhoz. Másik neve Prokop (árok), ugyanis egy völgy oldalán helyezkedik el. A belváros felől jól látszik a több emelet magas, befejezetlen vasbetonszerkezet. Főleg az elővárosi Beovoz 412 sorozatú villamos motorvonatai járnak erre. A két már használatban lévő peron az egyetlen, a nyugati oldalról nyíló bejáraton át közelíthető meg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A félig kész Centar pályaudvar egész Belgrádnak, és a szerb vasútnak is neuralgikus pontja. Belgrádba kezdetben csak két irányból Nis és Zimony felől érkeztek vonatok. 1935 - ben a Pancsovai híd megépítésével kötötték össze bánáti vonalakat a belgrádi pályaudvarral. Ez a mai is meglévő összekötő vágány a vár alatt, Duna állomáson át és a Száva partján haladva érte el a pályaudvart és 180° - al megfordulva csatlakozott a személyforgalmi peronokhoz.

A háború után kezdődött Újbelgrád városrész építése. Ezen a korábban beépítetlen területen haladt a Belgrád - Zimony szakasz. A vasút keresztül szelte a tervezett négyzetes utcahálózat tömbjeit, új középületek mellett, vagy helyén haladt. Ezért 1969 előtt az újbelgrádi szakaszt nyugatabbra helyezték át. Így jött létre az északnyugat felől érkező vonatok mai is használt útvonala. Az építkezés azonban nem állt le. 1979 - ben elkészült az új vasúti Száva híd, 1984 - re a vágányok északnyugat felől elérték Centart, 1988 - ban átadták a Centart és Topcidert összekötő alagutat. 1993 - ban készült el a Pancsova hídhoz alagútban vezető bal vágány, 1995 - ben a jobb vágány és Vukov Spomenik állomás, amely a Föld legmélyebb vasútállomása. 1999 - ben a NATO bombázások miatt szünetelt a Centar építése, majd 2001 - től állt le végleg. Időről - időre új határidőt szabnak a befejezésére, most éppen 2012 - re kell készen lennie és az Energoprojekt vállalat fejezné be az építkezést.

 

Városi közlekedés

A pályaudvarról Szlávia téren át elmentem a Vukov Spomenik felé. Az első képek is itt készültek, korábban túl éhes voltam a fényképezéshez, de útközben találtam egy nyitva lévő Maxi-t. Egyébként a belgrádi árak egyáltalán nem olcsók, nagyjából annyiba kerülnek az élelmiszerek, mint Magyarországon. A Maxi nagyjából a Sparnak felel meg.

A Vukov Spomenik téren az 5, 6, 7, 10, 12, 14 -es villamosjáratok elágazása, buszmegállók és egy végállomás is van. Jelenleg a Sándor király út felújítása miatt az összes villamos bekanyarodik a Roosevelt utcába.

 

A BG 714 250 Mercedes Conecto a Sándor király úton. A 948 üzemi számú (a rendszáma sajnos nem látszik) Ikarbus 218n kanyarodik a Roosevelt utcába. A BG 565 579 Ikarbus 203, ez a kép már történelem, közben kivágták a Sándor király út platánfáit.  A BG 960 140 Ikarbus 203 a Roosevelt utca elején a közös busz - villamos megállóban áll, tőle balra BG 897 050 Ikarbus 218n halad kifelé.

 

 

 

 

 

Vukov Spomenikről bármerre elindulva van valami látnivaló, azonban a Sándor király út egy kicsit hosszú és még nem volt elég jó idő egy ilyen sétához, a Duna és a Pancsovai híd felé már voltam, ezért a belváros felé indultam el. A Sándor király út és a Beogradska utca sarkán a BG 581 800  MAN SL223 kifelé és a 252 - es Tatra KT-4 befelé megy.

 

A BG 562 651 rendszámú Ikarbus 203 szintén az előbbi helyszínen, de a háttérben már látszik a Nikola Pasic tér, ott van a szerb parlament, a városháza és a Milos fejedelem út. Sajnos itt nem lehetett olyan jól fényképezni, mint reméltem. Egy Ziu-10 és egy Ziu-9 a kereszteződésben. Ezek elég régi, majdnem 10 éves fényképek lehetnek, a járműveknek még a régi színtervük van, az első képen egy szembejövő VDL busz (DAF SB220 alvázon) is látható.

 

A Veolia BG 723 588 Ikarbus 103 és az önkormányzati  GSzP BG 781 855 MAN SL 223 buszai.  Az önkormányzati társaság a 2000 - es évek elején japán segítséggel vásárolta az MAN buszokat. 

 

Egy kisebb magáncég BG 710 077 rendszámú Neoplan N 4014, az önkormányzati GSzP Ikarbus 112n és a Veolia Ikarbus 103 tipusú buszai a tér végén. Az első két busz alacsonypadlós, a Veoliának viszont egyáltalán nincs alacsonypadlós busza hanem viszonylag új Ikarbus 103 tipusú buszokkal rendelkezik. Az Ikarbus 103 nagyjából a az Ikarus 415 - nek megfelelő busz, az '90 - es évek közepén jelentek meg az elsők belőlük.

 

Egy rövid utcán lehet átmenni Belgrád másik központi terére a Terazijara, ebbe a rövid utcába kanyarodik be a BG 910 211 Ikarbus 112n, mögötte egy AKSM 201 tipusú szóló troli. A negyedik képen is egy AKSM 201 látható, amely a belső végállomás felé megy.  A középső két képen pedig szabványfestésű Ziu 9 - ek, de néhány Ziu még az athéni színezéssel közlekedik.

 

 

 

 

Zeleni Venacon (Zöld koszorú) mintegy 20 autóbuszjárat végállomása található. Azok a buszok amelyek Brankov utcán a a Szávát átívelő Brankov hídról, Újbelgrád felől jönnek a Jug Bogdanova utca felső végén leteszik az utasaikat és beállnak a felszállóhelyükre. Indulás után lemennek az utca első kereszteződéséig és itt jobbra fordulnak a Gavrilo Princip utcába. Ekkor már alacsonyabban vannak, mint a Brankov utca, amelyen a  Zeleni Venac végállomás felé igyekeztek nemrég. Átmennek a Brankov utca alatt és a Brankov hídon Újbelgrád felé veszik az irányt. Ez a végállomás egy önkeresztező hurok, amelyben a keresztezés külön szinten történik.

Ikarbus 103 a Jug Bogdanova és a Gavrilo Princip utca sarkán állt, majd bekanyarodott jobbra, átment az aluljárón Újbelgrád felé. Az utolsó képen egy Ikarbus 203 nemrég hagyta el a Brankov híd után első megállót a Zeleni Venac felé.

 

Vannak olyan járatok, amelyek az utca alsó vége felől járnak be a végállomásra, illetve elég sok távolsági busz is jár erre, mivel elég közel van az autóbusz állomás.

 

 

Az Öreg híd a Száva felett ível át, 1942 - ben építették a felrobbantott Brankov híd pótlására. Látszik, hogy a háború idején építették, csak 2 sávos és járda is csak a nyugati oldalán van. 1984 óta jár át a 7, 7L, 9 és 11 - es villamos az újbelgrádi Blok 45 végállomásra. Ezek  interregionális villamosvonalak, hiszen a Balkán és közép Európa között közlekednek.

 

A BG 605 659 FAP 537A a Knez Mihajlova utcán. Jó a kijelzője. Ezen a buszon sem tették vissza vontatás után a horgot elfedő lemezt, a FAP - oknak legalább a fele így közlekedik. 

 

 

 

A 142 és 71  számú Ziuk a Szlávia téren. Az első képen a troli mögött egy Liaz busz (BG 729 937 rendszámú, P0431 üzemi számú) érkezik a tér körforgalmába. A második képen egy belváros felől érkező troli áll be a megállóba.

 

 

A Szlávia tér egészen különleges hely. Még nincs teljesen készen, ahogy a Kálvin tér sem volt a háború után évtizedekig. Csakhogy itt körözött a Fantom, van itt egy egyszer már felgyújtott Mc Donald's és egy csodálatos körforgalom is, középen pedig egy emlékmű, ahova egyszer feltétlenül be fogok menni. A térre érkező villamosok az útpálya közepén mennek az útirányuknak megfelelő váltóig, ahol bármilyen lámpa, vagy forgalomirányító berendezés irányítása nélkül kikanyarodnak jobbra. A harmadik képen a villamosvezető váltóvassal állítja át a kitérőt, de ez kivételes eljárás. A képeken a 268 - as pályaszámú régi festésű KT-4, a BG 608 762 Ikarbus 103, a 218 - as új festésű KT-4 és a BG 587 387 rendszámú Mercedes Conecto.

 

A Szlávia térről kifelé indulva eljutunk a dombtetőn álló Szent Száva székesegyház és a Karadgyorgye Park közelébe. Ez egy nagyon jó hely, mert egyrészt sok busz jár erre és van egy kis végállomás is, másrészt villamosok is járnak itt, harmadrészt Belgrádban egyedülálló módon nincs mindenhol eldobálva szemét. Ez az egyik legnyugodtabb része a városnak, ahol jól lehet járműveket fényképezni.

 

Tovább az Autokommanda csomóponton át, ahol most nem álltam meg fényképezni, a vasúti hidak alatt áthaladva a félkész főpályuadvar közelébe jutunk. Ez a lehajtó is a főpályaudvar megközelítését szolgáná, ha a főpályaudvar készen lenne és egy - két közelben lakó/dolgozó emberen kívül használná bárki is. Az autópálya mellett állt a BG 574 566 rendszámú Ikarbus 104 - es. A másik képen egy Ikarbus 218N hajt le az autópályáról, ez a busz itt fordult vissza Újbelgrád felé. 

 

A 154 - es pályaszámú Ziu 10 a belvárosi Studentski Trg végállomáson. Sajnos ez a kép eléggé bemozdult, de feltettem, mert a Ziu 10 Belgrádban is ritka. Összesen 12 darab 2001 - 2003 között beszerzett csuklós Ziu (Trolza 62052.01) van Belgrádban.

 

 

A BG 570 805 Ikarbus 201 és a 143 - as Ziu 9 ugyanott.

 

 

 

 

BG 719 679 Güleryüz Cobra GD 272 Zelezni Venac végállomáson. 

 

 

 

 

A 3. kép 755 kb !

A BG 905 656 protó/előszéria Ikarbus 218N. Ennek még eredeti Bredamenarini féle a homlok és hátfala, szerintem sokkal szebb, mint sorozat járműveié. Egyébként előről állati nehéz volt lefényképezni, legalább egy negyed órát szobroztam az utca túloldalán mire tiszta lett a kép. Korábban  folyton belegyalogolt egy  járókelő, vagy egy busz állt meg mellette. Volt egy menetirányító fickó is, aki éppen itt állította le a buszokat és valami állati fontos dologról tárgyalt a sofőrökkel.

 

 

 

 

 

 

Buszok a vasútállomás előtt, a BG 681 080 Renult Illiade, mellette egy Ikarbus és egy Mercedes Conecto. 

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://donaubus.blog.hu/api/trackback/id/tr201793471

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása