LHS Olkusz
2010.08.30. 22:16
Az LHS Linia Hutnicza Szerokotorowa (szélesnyomtávú, acélműi vonalnak lehetne lefordítani) egy 1520 mm nyomtávolságú vasútvonal Lengyelországban.
Az LHS a kelet-lengyelországi Hrubieszówtól a sziléziai Sławkówig tart, részben önálló nyomvonalon, részben normálnyomtávú vasútvonalak mellett futva.
A vonal 394 km hosszú, építése 1976 november 15 - től 1979 november 30 - ig tartott. A katowicei kohómű szállításainak lebonyolítására épült, ma is az érc és a szénszálítmányok dominálnak a vonalon, de megjelentek a konténerszállító és cseretartályos vagonok is a tehervonatokban.
Ma csak tehervonatok járnak az LHS - en, de 1991 - ig volt személyszállítás is Olkusztól keletre. A személyforgalmi létesítmények elég puritánok, itt a vonal nyugati végállomásán egy peron és a hozzávezető rövid aluljáró volt az összes utasforgalmi beruházás.
Olkusz egy kisváros, a város másik felén vezet a DK 94-es autóút Krakkó - sziléziai iparvidék közötti szakasza. Az autóút közelében van egy nagyobb pláza, benzinkút, lakótelep komplexum. A vasútállomás közelében az óváros, néhány nagyobb bolt, a vasúton túl gyárak, mögöttük lakónyegyed.
A vasútállomáson a felvételi épület előtt az LHS vágánya, majd a normál átmenő vágányok a középperonnal és a gazzal benőtt tároló-rendező és rakodó vágányok, amiket csak ritkán használnak. A széles nyomtávolságú vágány peronja az felvételi épülettől nyugatra van, külön aluljárón át közelíthetó meg. A felvételi épület keleti oldalán gyalogos felüljáró íveli át a vágányokat.
A felvételi épület a vágányok felől. A kerítés előtt a széles, a peron mellett az egyik normál átmenő.
ET22-964 üres teherkocsikból álló vonattal nyugat felé tart.
Tábla nincs rajta, de ez egy Katowice - Tunel - Kielce útvonalon közlekedő távolsági személy lehet. A szerelvény két végén az EN57-748 rb és EN57-748 ra vezérlők, középen a motorkocsi.
ST44-2049 gépmenetben nyugat felé. Vele még találkozunk, mert egy szem pőrekocsiért ment.
SM42-450 kelet felé gépmenetben. A fénykép készítésekor már szakadt az eső. Kicsit életlen lett néhány kép, mert a lencse bepárásodott, a technika kezdte megadni magát a többnapos eső miatt.
ET22-522 szintén nyugat felé, szintén egy üres tehervonattal.
ST44-2049 kelet felé viszi az egy szem pőrekocsiját. Kicsit túlméretezett erre a feladatra.
EN57-2043r Kielce felé.
ET41 101 a B végével kelet felé visz egy szénvonatot.
A DB többségi tulajdonában lévő PTK Holding ET21 009 és a PCC, ami már DB Schenker Rail Polska, ET21 sorozatú mozdonyai egy másik szénvonattal nyugat felé. A DB Schenker központja a közeli Jaworznoban, LHS terminál közelében van. Az ET21 009 a régi besorolás szerint 3E 009. Az ET21 mozdonyokból különféle változatokban 1957 és 1971 között 658 - at gyártott a Pafawag. A PKP már selejtezi ezeket a mozdonyokat, sok ET21 áll a fűtőházak tárolóvágányain, másokat az új vasúti cégeknek adtak el.
ET22 1049 a PKP Cargo új színtervével. Az ET22 - esek a legszebb villamosmozdonyok közé tartoznak, de az eredeti sötétzöld-világoszöld színtervük előnyösebb a kéknél.
Az állomás az utca felől, a Katowicébe menő furgonokkal.
Kezdett elállni az eső, már napok óta folyamatosan esett már nagyon elegem volt belőle. Az esőmentes időszakot kihasználva szétnéztem egy kicsit a városban. Olkusz az autóbuszközlekedésnek is csomópontja. A vasútállomás előtt van egy buszállomás, sok furgon megy Katowice felé, valamivel kevesebb Krakkóba, és néhány távolsági járat is megáll itt. A helyi buszok a környező településekre is kijárnak, például ezek: KR 779LS MAN NL202, KCH 2W08 MAN Göppel, KOL 61NF MAN SÜ 240.
Ekkor már alig esett az eső, ahogy megyek az utcán látom, hogy valaki eldobott egy térképet. Persze felvettem. Kicsit vizes volt és furcsán is nézhettem ki, ahogy éppen egy csuromvizes, szakadt térképet hajtogatok, de kiderült belőle, hogy Jura nyugati szélén vagyok. Az óvárosban van a templom és a templomkert, a négyzetes piactér és néhány utca egy- kétemeletes házakkal, a vasút felé a várfallal.
Dupla Szergejes tehervonat megy kelet felé a széles vágányon, elöl az ST44-2056. A hátul lévő Szergejnek sajnos nem látszik rendesen a pályaszáma. Az LHS - en általában csatolt ST44 - esek, vagy ST40 - esek viszok a vonatokat. Az ST40 az ST44 remotorizált, átépített változata. Pedig, ha ennyi vonatot kell vinni csatolt mozdonyokkal, akkor talán a 2TE70 jobb lenne, mint a remot mozdonyok.
A két Szergej vonatát mindkét irányban lefotóztam.
KOL 3U26 Scania Omnilink. Vele búcsúzunk Olkusztól, irány az LHS nyugati vége!
Szerző: golaz_
Szólj hozzá!
Címkék: lhs linia hutnicza szerokotorowa olkusz et22 964 en57 748 st44 2049 sm42 450 et22 522 en57 2043r kr 779ls kch 2w08 kol 61nf kol 3u26
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.