Szabadka

2009.07.09. 15:35

Golaz: JZHorgos 1Golaz: JZHorgos 2

Golaz: JZallomas

Golaz: JZcsuka 1Golaz: JZcsuka 2

Golaz: 461-127

Golaz: JZviztorony

Golaz: JZ01-70 05Golaz: JZ01-70 06Golaz: SZ01-70 10

Golaz: SZ01-70 11Golaz: JZ01-70 07

Golaz: JZ641-215

Golaz: JZoszlopGolaz: JZvillamos

2003 július 8 - án pénteken Szegeden át lementem Szabadkára és még aznap vissza. A postavonattal mentem le, ez éjjel 1 órakor indul a Keleti pályaudvarról. Elég tiszta volt, még víz is volt a WC - ben, a Budapest körüli kerengés után símán vette a Vecsés - Üllõ közötti akadályokat is, aztán megállt Cegléden, Nagykörösön, Kecskeméten, Kiskunfélegyházán, ekkor hajnalodott. A vonat 4 óra 35 - kor megérkezett Szegedre. 6 óra 30 - kor indul a vonat Szabadkára, így Szegeden nem volt sok idõm, de azért megnéztem az új Dugonics teret. Szeged korán kelõ város, sok ember és sok villamos jár hajnalban is, autók meg egyébként sem nagyon, ezért a város ilyenkor a legszebb arcát mutatja. A sétálóutca elején egy City Press nevû boltban 5 - kor nyitnak, itt vettem egy 36 - os Fuji 200 -as filmet, a többi kép Fortecolor 200 filmre készült. Ennyi film késõbb kevésnek bizonyult, ezért  nem fényképeztem GM és ALCO mozdonyokat. A nemzetközi pénztár 6 órakor nyit, ekkor 3 utas várakozott, egy szerb nõ, én, és egy potenciális utas, aki csak kérdezõsködni ment oda korán reggel. A Szeged - Szabadka menettérti jegy 1100 forintba kerül, és 3 napig érvényes. A határellenõrzés nem komoly, a csempészés viszont komolynak tûnik a Szabadka - Szeged relációban.
    
 A szabadkai vonat egy szentesi Bzmotból és egy Bzx - bõl állt. a Bzx - et 2000 - ben újították fel Szolnokon, legalább azóta nem is takarították. A Bzmot - ot 2001 - ben újították fel, az kevésbé volt koszos, és utasok is voltak. A vonat Szeged - rendezõ után rákanyarodik a régi Nagyvárad - Szabadka vasútra, egy 1942 - ben épített összekötõvágányon. Szeged és Szabadka között 1971 és 1988 között nem közlekedtek személyvonatok. Még Szeged határában a pálya baloldalán van a kisvasút volt megállója, aztán egy híd, amely alatt a kisvasút ment át. A nyomvonal egész jól látszik a vonatból. Aztán átmegyünk az út felüljárója alatt. Nem tudom miért építettek ide felüljárót, a tranzit teherforgalom döntõ többsége a Kiskunhalas - Kiskunfélegyháza vonalon haladt, ma pedig összesen 4 vonat jár erre. Röszke állomás több száz méter hosszú 4 vágányos állomás, itt van a magyar útlevél és vámvizsgálat. Amikor átértünk a határon a Bz lelassított, de még így majdnem lesett a sínrõl, olyan volt mintha itt 1 m. hosszú sínszálakból illesztett pálya lenne.

Golaz: JZHorgos 1Golaz: JZHorgos 2

A határ túloldalán, de még Horgos elött van egy elhagyott állomás. A horgosi állomáson van a jugoszláv útlevél és vámvizsgálat. Közben volt idõ megnézni a pályát, kb. 4,5 m. hosszú sínek, illesztéses sínkötések, a talpfák már alig látszanak. Az állomásról iparvágány vezet egy kis gyárba, ezt legfeljebb idényjelleggel használhatják. Horgosról vezet a vasút Magyarkanizsa felé is. Horgos után egyre több utas szállt fel. Szabadkáig majdnem elértük a 100 % - os kihasználtságot. A pálya aztán sokkal jobb, Horgos elõttig jutottak a felújítással. A vonat keresztülmegy Szabadka - rendezõn, és megáll a pályaudvaron. Itt az alacsony és keskeny peront szokás építeni, pedig Szabadkán jelentõs az utasforgalom. Az állomás északi oldalán van egy felüljáró, innen a látszik a budapesti és a zombori vonal elágazása. Mindkettõ villamosított, de a 2 zombori vágányú.  
 

képek

A felüljárótól balra egy üres telken találtam ezt a fordítókorongot. Már régóta nem használhatják,  korong alján összegyûlik a víz. A sínek itt 1939 - es Ózdon hengerelt sínek. A szabadkai állomást 1942 - ben felújították, akkor építhették ezt is. Az egyik képen látszik a felüljáró, és a fordítókorong  tengelye is. A kezelõfülke is megvan.  
 
 
képek


A felüljáró másik oldalán rég nem használt iparvágányok árválkodnak, a baloldali vágány a képen is távolabbi látható kapuhoz megy. Ezt a képet egy autókereskedés bejáratából készítettem. Az állomás keleti oldalán az utcáról belátni a fûtõházba. Itt sok leállított 812 motorkocsi van, nincs hozzájuk alkatrész. Ezeket a motorkocsikat között gyártották Németországban, legalábbis az elsõ 10 darabot. A kerítésen túl állnak a 761 - esek. A képen a kerítés alja is látható, de itt szerencsére be lehetett nézni. Ezután következik a parajos, egy 665 - ös és egy 642 - es mozdonnyal, aztán teherkocsik állnak több sorban. Mindenféle vagon van itt, köztük egészen új 3 tengelyes autószállítók is, de vannak jó állapotú tartálykocsik, hosszú fedett tehervagonok, önürítõs kocsik, põrekocsik, köztük újabb tipusok is.

Golaz: JZviztorony

A parajos végén van a víztorony, az állomás keleti oldala mellett vezetõ útról fényképezve, szép kilátás lehet a felsõ ablakokból. A víztorony után nem sokkal egy útkeresztezõdés van, itt jobb felé van egy aluljáró. Az aluljárótól délre van a rendezõ, északra az állomás. Akik az állomásra mennek, azok itt vágnak át a vágányokon. A rendezõre nehezebb benézni, de elég nagy forgalom van, gyakran tolatnak. Az aluljáró utáni kis utca az állomás elötti térre vezet. Az 1. vágány mellett hátra lehet menni a fûtõházhoz, de csak akkor ha éppen nem érkezik Magyarországról vonat.

A bejegyzés trackback címe:

https://donaubus.blog.hu/api/trackback/id/tr911236544

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása