Autómentes nap
2011.09.26. 14:52
Ha ingyen lehet menni, meg ingyen biciklit vinni, akkor menjünk ingyen és vigyünk biciklit. Szeptember 22 - én jött el a nagy nap, amikor az Autómentes nap esemény jóvoltából egy forgalmival bárhova elvitt a MÁV és a biciklit is elvitte, csak ahhoz regisztrációs jegy kellett.
Egyrészt - másrészt után Apátfalva mellett döntöttem, mert oda már régen el akartam menni (illetve voltam is már néhányszor, csak nem szálltam le a buszról) és ott van egy vasúti híd maradványa, mellékvonali hangulat, Csongrád megye déli része, ahol keveset voltam eddig és közben Szeged az éppen aktuális nagyprojekt és csehszlovák járműgyűjtemény.
KHK-543 egy Hajdú Volántól megvett Jelcz gázbusz (KHK-543), az állomás közelében. A szegedi járművekről majd később, irány Újszeged és Apátfalva. Lesz néhány törés a történetben, ezt a fényképezőgépnek köszönhetjük.
Ennyi maradt a Temesváron át Báziásra vezető fővonalból, a sínek még folytatódnak a bokrok alatt, nagyjából itt érhetnek véget.
Makón gyomirtásra átalakítandó volt postakocsik és a Bzmot 258 Mezőhegyes felől. Egyik irányba sem volt nagy zsúfoltság a 3 kocsis Bz szerelvényeken. Ennek ellenére a vasút helyzete annyira nem reménytelen; az állomások jó helyen vannak, a sebesség, ha nem is jó, de elfogadható. Az baj, hogy itt eleve kevesen utaznak. A Bz - ken 10 -12 utas lehetett.
Soha nem látott rendszám; LPU-811. Renault Tracer busz Apátfalván, a 43 - as út mellett.
Európai falu - itt is.
Az Apátfalváról - Nagycsanádra vezető vasút töltése. Apátfalva felé nézünk, elől egy útátjáró maradványa, hátul jobbra egy őrház. Ez a vasút Hódmezővásárhelyet kötötte össze Nagyszentmiklóssal, 1932 - ben szüntették meg a forgalmat.
Magyarcsanád, az azért látszik ezeken a településeken, hogy erre utoljára 100 éve volt valami. A lezárt határok, a szocialista fejlesztési elképzelések (inkább elköltjük Ózdra...) és az elmúlt20év végleg betették a kaput ezeknek a falvaknak. Pedig vannak ennél rosszabb adottságú vidékek is. Itt még a 2 város közelsége, a tranzitforgalom, a mezőgazdaság és a falusi turizmus még valamennyi pénzt is hozhatna. Csak el kellene kezdeni valahogy.
A Maros töltéséig jól járható a nyomvonal. Az árvízvédelmi töltés után egy ártéri híd maradványa van, a vasút töltése folytatódik a Marosig és az egykori hídig. Sajnos a környező mezők legeltetés miatt le voltak zárva, talán kelet felől (folyásiránnyal szemben) el lehetett volna jutni a hídhoz.
A másik irányban van a közúti híd maradványa. 1895 - ben épült, állítólag vasbetonszerkezetű híd volt itt. 1944 - ben megrongálódott, végleg 1957 - ben bontották le.
Ha már a híd pilléreit nem nézhettem meg rendesen, akkor kicsit mászkáltam a Maros partján és Magyarcsanád vasúti megállóban szálltam fel a vonatra Szeged felé.
HCT-514 Újszegeden az új csomópontban. Itt is minden átépült, nagyon szép lett. Hogy mennyire hasznos, azt nem tudom, de elég látványos az új csomópont a hídfőben. Azért egy ivóvízkutat építhettek volna.
Autómentes nap a Széchenyi téren, különböző rendezvények voltak itt. Kora délután elég szépen megtelt emberekkel a középső sétány. Kihozták ezt a VW T2 furgont is, amit Észak-Rajna - Vesztfáliából kaptak (a wikipedia szerint kell így leírni).
9-153 nosztalgia trolibusz, mögötte egy Tisza Volános Citaro, de vele annyira ráálltak a trolira, hogy inkább hagytam.
T-601 Skoda Tr15 a református bérháznál.
FLN-317 Ikarus 417 az Anna kútnál.
Annakút, a felújítás miatt innen Rókusig járt az 1 - es villamos. Itt éppen deltázva fordul meg a 910 - es T6A2. Sajnos a fényviszonyok itt sem voltak ideálisak... A második képen a háttérben álló villamos a 953 - as motoros pótkocsi.
Innen kimentem a felújított villamospálya mellett Rókusig.
A Kánaán pedig úgy néz ki, hogy a 2007-2013-as Uniós költségvetéssel eljön, tehát ebből a pénzből akarunk új járműveket venni, illetve vetetni magunknak a várossal.
2009 decemberében kezdődött a beruházás, 2010 júliusra kellett volna készen lennie. Most már nagyjából kész volt, de még nem jártak a villamosok. Azóta már bejárták az első Pesával, aztán a többivel is, de forgalom ugyanúgy nincs rajta, mint eddig. Talán jövőre.
A rókusi huroknál állt a Bengáli, pályaszáma: 818. A Pesák megérkezése után végleg eltűnik a típus a szegedi utcákról, addig tartalékban néha még előfordulhat.
A rókusi körforgalmat szokás szerint javították. Itt egészen speciális eljárásokat alkalmaztak, csak sajnos azóta sem működik tökéletesen.
Buszok a körforgalomban, az IES-054,
BOS-576,
FHT-375.
A DZA-031 a körforgalom mellett az 1 - es villamos Pulz utcába forduló sínjeit keresztezi.
A KT-4 - es villamosok külön nevet kaptak Szeged testvérvárosairól. A 206 - os Rahó a rókusi végállomás felé megy a 205 - ös Nizza pedig közeledik.
IDZ-514 Ikarus 412 a Londoni körút és a Bakay utca sarkán.
Jó fotóhely volt Rókus, csak kicsit már késő volt, egyre hosszabbak lettek az árnyékok és zavart a felújítás is. Ezért elindultam a Bakay utca és a 7- es troli felé. A 7 - es troli egy nem - ortodox trolibuszvonal. Utasok nincsenek és buszok járnak rajta. Én is láttam egy 3 tengelyes Citarot 2 - 3 utassal kifelé haladni. Eredetileg a mai villamosremíz mögött volt a troligarázs, ide vezetett ez a vonal. Aztán kitalálták, hogy elindítják a menetrend szerinti forgalmat is, mert ott van az okmányiroda és az nagyon fontos. Sőt a busport ott fog megépülni. Persze a busport éppen annyira épült meg, amennyire trolival járnak az okmányirodába, ezért kicsit elhagyatott maradt a 7 - es trolivona. Pedig ez a környék nem olyan rossz, ha Szeged fejlődne lenne értelme erre a trolinak...
A híres - nevezetes EXPO előtt egy nagyon szép új parkot építettek, a park előtt pedig két volt Hajdú Volános Jelcz Supero kanyarodott, a KHK-543 és a másik, ami már ismeretlen marad.
Már kezdtek hosszúak lenni az árnyékok, átmentem a Belvárosi hídhoz.
A T-706 Skoda 14 Tr és a T-862 Mercedes Citaro a belváros felé.
T-863 kanyarodik a Híd utcára a Deák Ferenc utcáról és a T-612 halad a Belvárosi híd felé. Itt jó lehet fotózni, persze nem a telephelyes, napsütötte, frissen mosott trolikat, hanem a közeledés mindennapjait.
Az új, 8 - as számú trolivonal a Klinikáknál a T-610 - essel. Ez a 8 - as troli nekem tetszik, szép környéken halad és a Klinikákhoz biztos sokan utaznak.
FLN-315 a pályaudvar közelében.
M47 1203 tolat
Arra van Báziás. Ezzel búcsúzunk Szegedtől. Még kicsit vegyes a kép, de remélhetőleg majd belakják az új fejlesztéseket, ha majd elkészülnek velük egyszer és ha nem kell mindenből Cegeleceset venni, akkor jó is lehet.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.